Som Nordens største bilglassaktør har vi et ansvar for å være ledende på sikkerhet. Derfor er alle våre avdelinger utstyrt med verdensledende kalibreringsverktøy og spesialutdannet personale som sørger for at kalibreringen blir gjort riktig for din bil.
I moderne biler er frontruten en bærende del av konstruksjonen. Den er ofte utrustet med kameraer og sensorer som har sentrale sikkerhetsfunksjoner. Når du bytter frontrute er det derfor viktig for sikkerheten at du ikke bare får nytt glass, men også at du får riktig frontrute som er riktig montert og riktig kalibrert, forklarer Carys kalibreringsekspert Marius Dirmeikis.
Hva er det som må kalibreres?
Hvilke funksjoner som må kalibreres ved ruteskift kommer an på hva slags bil du har. Vanlige sikkerhetssystemer som sitter i bilen og som må kalibreres er for eksempel lane assist, tretthetsvarsler og autobrems.
– Om bilen må kalibreres varierer mellom de ulike bilmerkene. Det er produsenten som angir om bilen må kalibreres eller ikke etter ruteskift. I de tilfellene der produsenten anbefaler det, utfører vi alltid en kalibrering, sier Dirmeikis.
Ved en vanlig steinsprutreparasjon trenger ikke bilen å kalibreres.
Kalibrering hos Cary
Hos Cary bruker vi alltid det ypperste av kalibreringsverktøy, og vi har spesialutdannet personale som sørger for at det blir gjort riktig.
Hvor mye kalibreringen koster, kommer an på hvilke funksjoner som sitter i frontruten og hvilke deler som skal kalibreres. Om du har en fast egenandel for bytte av frontrute, betaler du bare den og ikke noe mer.
– Hvor lang tid det tar kommer an på hvilke deler som skal kalibreres. De fleste kalibreringer tar mindre enn en time, men noen ganger må bilen kjøres etter kalibreringen for å se at alt fungerer som det skal, forklarer Dirmeikis.
Hos Cary har du fri lånebil ved ruteskift dersom du oppgir det som ønske når du bestiller time.